Symfonieorkest Vlaanderen

Star review concert Beethoven 6

Begin april waren we te gast in het thuisland van chef-dirigent Kristiina Poska: Estland. We speelden er drie concerten. Sirp, dé cultuurkrant van Estland, kwam luisteren en strooide met complimenten in een sterrenreview. Met Kristiina Poska als vertaler, gingen we door de Estse tekst, leest u mee!

Een krachtig & symbiotisch programma 

« Het bezoek van Symfonieorkest Vlaanderen was in vele opzichten een unieke ervaring. Ten eerste is hun dirigent Ests en brachten ze bovendien een opdrachtwerk mee van een Estse componist. Daarnaast voegde de uitstekende solist Nils Mönkemeyer een bijzondere dimensie toe. Hij bracht de altviool - zelden in een solistische rol gehoord - tot een solopositie op gelijke voet met de viool. Op het eerste gezicht lijken de werken van Krigul, Walton en Beethoven zeer verschillend van elkaar qua stijl en tijdperk, maar het programma vormde een krachtige combinatie en symbiose. »

Nieuwe creatie van Estse componist Ülo Krigul

« In de golvende structuur en filosofische gelaagdheid van Kriguls werk, de consequente ontwikkeling en transformatie van motieven in een boeiend ritmisch patroon, toonde Symfonieorkest Vlaanderen zich als een zeer intens en bruisend ensemble, sterk geïnspireerd door de ideeën van zijn chef-dirigent. »

Altvioolvirtuoos Nils Mönkemeyer

« In het Altvioolconcerto van Walton bracht Nils Mönkemeyer de hele concertzaal in vervoering. Hij speelde zuurstof uit de bergen en bossen de zaal in en liet de klanken moeiteloos vibreren met een groot gevoel van verantwoordelijkheid, zowel voor de compositie als voor het instrument. Poska gaf vorm aan de orkestpartituur met Scandinavische helderheid en transparantie… men had het totaalresultaat willen vastleggen op plaat. »

Eeuwige schoonheid bij Beethoven 6

« Poska's ideeën en frasen zijn duidelijk, het ritmische patroon is helder en de progressie van de muziek is subtiel en avontuurlijk. Haar gevoel voor perfecte orkestbalans, delicate timbres en detail lijkt aangeboren, en zonder de muzikale stroom te onderbreken weet ze het moment te vangen en de tijd stil te zetten. Naarmate het concert vorderde, werd de klank van Symfonieorkest Vlaanderen nog helderder en duidelijker, alsof ze geen Beethoven speelden, maar een sacrale en waardige eeuwige schoonheid. »

Mortelmans & Eller: menselijke goedheid in twee culturen

« Met 'Hartsverheffing' van Lodewijk Mortelmans en Heino Eller's 'Homeland Tune' sloten Kristiina Poska en Symfonieorkest Vlaanderen een historisch en tijdloos concert af met hoop op al het goede, heldere en verheffende wat in het vermogen en de plicht van de mensheid schuilgaat. »

Lees hier het originele artikel

Wij genieten nog na van deze verrijkende tournee en warmen ons stilaan op voor de volgende concertreeks met Kristiina Poska: Petroesjka!

Lees hier meer over de tournee door Estland

Ontdek de volgende concerten