Talent uitgelicht: Rosanne Phillippens

Rosanne Philippens, geboren in Amsterdam, studeerde eerst aan het conservatorium van Den Haag en behaalde dan haar master aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn. Nog tijdens haar studies won ze het Nationaal Vioolconcours Oskar Back (2009) en de Internationale Violin Wettbewerb Freiburg (2014). Vandaag treedt ze wereldwijd op en wordt ze in één adem genoemd met andere Nederlandse sterviolisten als Janine Jansen, Simone Lamsma en Liza Ferschtman.

- Mien Bogaert

Soleren en dirigeren

Wat Rosanne Philippens echter uniek maakt, is een hoge dosis eigenzinnigheid en heel wat ondernemerschap. Een voorbeeld? Tijdens de coronacrisis bracht ze 15 Nederlandse topmuzikanten samen en stichtte daarmee The Vondel Strings. Met dit strijkers ensemble livestreamde Rosanne Philippens — voor de gelegenheid solist én dirigent — vanuit het Concertgebouw Amsterdam het Eerste en Vierde vioolconcerto van Haydn in combinatie met een strijkersarrangement van Stravinsky’s ballet Le baiser de la fée.

De cd-versie van dit licht, blij en onbevangen programma verscheen in oktober 2021 bij Channel Classics — het Nederlandse platenlabel waarmee ze sinds een aantal jaar samenwerkt. Soleren en tegelijkertijd ook dirigeren is trouwens iets wat Rosanne Philippens wel vaker doet. Een van haar laatste wapenfeiten als solist en dirigent is een concert met Orchestre National de Lyon waarbij ze Vivaldi’s Vier seizoenen en Piazzolla’s Cuatro Estaciones Porteñas uitvoerde.

“Bij bepaald repertoire kun je zonder dirigent werken en zo het geheel een kamermuzikale touch geven. Dit doe ik vooral bij barok- en klassiek repertoire dat met een klein orkest wordt uitgevoerd. De vioolconcerten van Beethoven en Mendelssohn heb ik ook wel eens geleid vanaf de solistenplek en dat was een heel fijne uitdaging. Het gaat er eigenlijk om of we elkaar goed kunnen horen. Dan komt het mooie aspect van deze setting goed tot uiting, namelijk dat de eerste tot de laatste rij intens goed naar elkaar moet luisteren en dat alle orkestleden geïnspireerd worden om initiatief te nemen.”

Vioolconcerto uit Hollywood

In de concerten met Symfonieorkest Vlaanderen soleert Rosanne Philippens in het Vioolconcerto van Erich Wolfgang Korngold. Deze componist startte zijn carrière als wonderkind in het fin de siècle Wenen en werd daar bejubeld door onder andere Gustav Mahler en Richard Strauss. Met Die tote Stadt — gebaseerd op Rodenbachs Bruges-la-Morte — boekte hij op 23-jarige leeftijd een gigantisch operasucces, al beweerden kwatongen dat zijn vader, de beroemde muziekcriticus Julius Korngold en librettist van dienst, daar voor iets tussen zat.

Een jaar nadat Hitler aan de macht kwam, verhuisde Korngold naar Amerika waar hij in Hollywood een uiterst succesvolle carrière uitbouwde als filmmuziekcomponist. Zijn vader beschouwde dit echter als een verspilling van zijn talent en bleef zijn zoon aanmanen terug ‘ernstige muziek’ te schrijven. Pas in het jaar van zijn vaders dood, hetzelfde jaar waarin het nazisme werd verslagen, gaf Erich hier gehoor aan en finaliseerde een viool-concerto dat al een tijdlang door zijn hoofd spookte. Korngolds Vioolconcerto recycleert aan de ene kant op geniale wijze heel wat thema’s uit de filmmuziek die hij in Hollywood schreef en ademt met haar bijzonder rijke instrumentatie aan de andere kant de sfeer uit van het fin de siècle Wenen.

Het Korngold-universum

Rosanne Philippens waagt zich met dit vioolconcerto aan een werk dat volgens haar, doordat Korngold zo’n ervaren filmcomponist was, “een prachtig beeldende sfeer” uitademt. “Korngold heeft een heel eigen stem, net zoals Sibelius, Bartók en Stravinsky. Enkel en alleen al het begin van het Vioolconcerto: dat gevoelige openingsthema, opstijgend naar een uitbundige inzet van het orkest... geweldig! Van meet af aan word je in dat bijzondere Korngold-universum getrokken.”

Korngold zelf dirigeren is echter geen optie voor Rosanne Philippens: “door de grootte van het orkest en de complexiteit van het stuk is het lastig om elkaar goed te horen en te zien, dus is het noodzakelijk dat er een dirigent staat. En ik verheug me zeer om samen te werken met Martijn Dendievel!

Honger naar meer artikels? 

Het driemaandelijkse magazine van Symfonieorkest Vlaanderen - Symfozine - brengt interviews met solisten en (gast)dirigenten, neemt je mee achter de schermen van het orkest en zorgt voor verdieping bij de concerten.

Dit artikel verscheen in Symfozine 93 (jan - maa 2022) en werd geschreven door Mien Bogaert.

Vraag je gratis exemplaar aan

Ook ons drukwerk ontvangen? Stuur je adres door naar info@symfonieorkest.be

Stuur ons een e-mail


Cookies

We use cookies and similar techniques to analyze the use of the website, to make it possible to display third-party content such as videos, and for various other applications. These cookies are also placed by third parties. By clicking “Yes, I accept”, you agree. If you do not agree, you can specify your preferences via the "Adjust settings" button. More information…

  • Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.
  • Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.
  • Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings