De westerse canon is een raar beestje. Wie de bril opzet van de macht, bekijkt het repertoire als de uiting van een dominante culturele elite. Een aantal hedendaagse poortwachters heet er te dicteren wat we met z’n allen van het verleden dienen te onthouden. Daarbij valt de keuze ook nog eens vaak op werken die door toenmalige economische elites werden besteld. Op zich is dat een terechte bedenking. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de canon per definitie niet meer is dan de heersende focus.
Hou hem evenwel tegen een ander licht en je komt vreemd genoeg tot de tegenovergestelde vaststelling, namelijk dat we al sinds de late middeleeuwen een boon hebben voor rebellie. Van de polyfonisten van de Ars Nova tot de makers van Brechtiaanse anti-opera’s, het zijn precies de dwarsliggers waar we in het collectief geheugen graag een speciaal plaatsje voor reserveren. Meelopers en na-apers lijken daarentegen doorgaans snel van hun sokkel te vallen of ze krijgen er nooit eentje toebedeeld. Ziedaar een paradox: dat het establishment van de canon in wezen verdacht veel proteststemmen bundelt. Soms luid, andere keren eerder stil.
Klaar om wakker gekust te worden? Met de hulp van Hans, Grietje, Maurice Ravel en Moeder de Gans blazen actrice Maaike Cafmeyer en dirigent Martijn Dendievel onze oude liefde voor sprookjes nieuw leven in. “Ze leefden nog lang en gelukkig: zo ging het vroeger helemaal niet. Disney heeft er serieus mee gesjoefeld.”
Ten tijde van ‘hun’ editie aan de SOV Composers’ Academy zaten Siebe Thijs en Emile Daems nog op de studiebanken van het Brusselse Conservatorium. Een handvol jaren later wagen ze zich – op verzoek van het orkest – aan een nagelnieuwe compositie. Siebe schrijft een werk bij de reeks Protest, Emile gaat voor folk in de concertreeks Bolero. “Ieder nieuw stuk is weer een andere fase in je carrière.”
Dirigent Martijn Dendievel stelt het concertprogramma van 'Pohádka' aan je voor: vol pakkende verhalen en fascinerende personages.
Muziek kent geen grenzen en dat neemt Symfonieorkest Vlaanderen heel letterlijk. Met de SOV-Express trekken we er in groepjes op uit om muziek naar de leefomgeving van mensen te brengen, ver buiten de muren van de concertzaal. Ons speeldomein voor deze outreach-projecten is de woonwijk Nieuw Gent. Twee keer per jaar verrassen we jong en oud met onze knotsgekke muzikanten en fijne muziek.
Dit project kadert in het stadsvernieuwingsproject 'Nieuw Gent Vernieuwt' van de stad Gent.
Emile Daems (°1996) neemt voor de tweede keer deel aan de SOV Composers' Academy. In seizoen 2022-23 componeerde hij 'Rerun', dit seizoen liet hij zich inspireren door 'Al die willen te kaap'ren varen'. 'te kaap'ren' ging in wereldpremière tijdens de Bolero-concertreeks in november 2024. De opname van zijn creatie kan je nu beluisteren.
Cellistes Wytske Holtop en Joyce Kuipers loodsen je doorheen het verrassende programma van 'Protest'. Elgar, Haydn en Sjostakovitsj gebruiken in dit programma hun muziek om te protesteren tegen iets. Zonder woorden maar met luide - of net heel stille- muzikale stem brengen ze hun boodschap over. Ontdek in deze video waartegen deze componisten protesteerden en op welke manier ze dat doen. Vanaf 13 februari 2025 is 'Protest' te zien in verschillende Belgische concertzalen.
SOV Composers’ Academy biedt jaarlijks jonge, veelbelovende componisten de kans om een orkestwerk te creëren en uit te voeren met Symfonieorkest Vlaanderen of het jeugdorkest SOV Young. In seizoen 2025-26 gaan we op zoek naar 3 componisten in verschillende fases van hun opleiding of carrière. Iets voor jou?
Naya volgt de lerarenopleiding muzikale opvoeding en Engels aan de Arteveldehogeschool. De theorie van de werking van een symfonisch orkest had ze al onder de knie. Ze had echter nog nooit een orkest live aan het werk gezien. Daar brachten wij verandering in. Naya was welkom tijdens onze repetities voor de concertreeks 'Protest'.
Symfonieorkest Vlaanderen komt met haar concertreeksen niet alleen in Belgische zalen. Ook in het buitenland zijn we een graag geziene gast. De komende concertreeksen brengen ons in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Estland. Tijd om een reisje te boeken?
1824: Beethovens Negende knalt als een bom in het concertleven. Midden in de explosie staat zijn visie op menselijke verbondenheid - radicaal, compromisloos, universeel. Twee eeuwen later nemen componiste Annelies Van Parys en schrijver Gaea Schoeters die erfenis onder de loep. Hun nieuwe creatie voor Symfonieorkest Vlaanderen, Estonian Philharmonic Chamber Choir en ensemble Revue Blanche graaft dieper. Hoe werkt de magie van het collectief? Wanneer wordt samenhorigheid een roes? Of verlies je een stukje van je unieke zelf? Het resultaat is een werk dat zindert van urgentie - een muzikale zoektocht naar de kracht én de grenzen van samen.
Siebe Thijs (1999) nam in het seizoen 2019-2020 al deel aan de SOV Composers' Academy. Hij componeerde toen 'Temporalitis'. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Gent en Antwerpen en de Kunstuniversiteit van Graz in Oostenrijk. Hij componeerde 'auf die Straße…' voor de concertreeks 'Protest' in het voorjaar van 2025.